Dookoła Krzywej

03_01

Zdjęcie 1 z 37

Tym razem zabieram Was w kolejną trasę po Czechowicach Górnych. Początkowo chciałem, aby to była wycieczka doliną potoku Krzywa. Pierwotny przebieg wycieczki, opisany na tej stronie oraz na FB, nie tylko prowadził nas właśnie doliną potoku, ale także przez lasy i stawy wzdłuż niego. Niestety, co sprawdziłem dopiero później, większość terenów wzdłuż potoku to obszary prywatne, a nie wszyscy właściciele wyrazili zgodę na poprowadzenie trasy przez ich parcele – co oczywiście rozumiem, nie krytykuję i nie podważam jakiegokolwiek prawa o dysponowaniu własnością prywatną. Zatem poprzedni opis został zmodyfikowany, a zdjęcia z prywatnych terenów usunięte.

Mapa własności lasów – różowy kolor: lasy prywatne; zielony kolor: lasy państwowe

Potok Krzywa wypływa Górnego Lasu, płynie w kierunku północnym pod ulicami Mazańcowicką i Ciernistą, przepływa wzdłuż ulic Potocznej i Zajęczej, aby zasilić swoimi wodami rzekę Wapienicę.
Trasa wycieczki liczy 7,4 km, a wędrówkę rozpoczynamy od przystanku Czechowice Kopernika / Przełęczna. Do tego miejsca możemy dostać się autobusami linii 3 lub 4. Od przystanu musimy cofnąć się 50 metrów, aby dojść do ul. Przełęcznej i skręcić w nią w lewo.

Idąc ulicą Przełęczną, w jej najniższym miejscu przechodzimy przez Potok Czechowicki, a potem podchodzimy pod górkę do ulicy Mazańcowickiej. Skręcamy w lewo i zaraz potem w prawo w ulicę Ciernistą wyłożoną betonowymi płytami. Tutaj możemy już zacząć oddychać pełną piersią wśród malowniczych pól. Patrząc w lewo podziwiamy panoramę Beskidów. Zauważymy także jedyny sklep spożywczy na zachodnich Górnych. Po prawej stronie drogi, w czasach PRL i PGR’ów znajdowała się wielka świniarnia. Do dziś pamiętam, że smród z tego miejsca rozchodził się po całej wsi. Na szczęście dziś jest to teren zadbany i zagospodarowany. Dochodząc do dolinki, po lewej stronie mijamy mały stawek, w którym zazwyczaj pluskają się kolorowe kaczki, a idąc dalej dochodzimy do skrzyżowania w kształcie litery T. Skręcając w lewo, po kilkudziesięciu metrach możemy zobaczyć najpiękniejszą panoramę zachodniej części Czechowic Górnych. Niestety załączone zdjęcie nie oddaje widoku.

Dla chcących dojść do samego Potoku Krzywa, proponuję zejść w dół, ok. 200 metrów. Jednakże dalej, mimo istniejącej drogi polnej, iść nie możemy bo jest to już teren prywatny. Zawracamy na pięcie, zostawiając piękny widok Górnych za sobą. Idziemy wzdłuż ulicy Ciernistej patrząc na panoramę Ligoty i wybijający się ponad linię zabudowań ligocki kościół. Docieramy do skrzyżowania z ulicą Zaplecze, gdzie po lewej stronie znajduje się kapliczka poświęcona Sercu Jezusowemu, ufundowana przez rodzinę Stworów w 1979 roku, zgodnie z prośbą rodziców – państwa Dudów, za uratowanie w czasie II wojny światowej.1 Dalej idziemy prosto, aż dochodzimy do lasu o nazwie Raj, który odwiedzimy podczas innej wycieczki – Jak w Raju. Tymczasem trzymamy się ulicy Zaplecze, po lewej stronie mijamy cmentarz parafialny podrajskiej parafii, i za następnym zakrętem wchodzimy w stromy wąwóz. Znacznie lepiej go się pokonuje w tę stronę, ponieważ podejście / podjazd od strony Podraja nieźle daje w kość. Na skrzyżowaniu z ulicą Zajęczą mijamy przydrożną, murowaną (do II wojny światowej drewnianą) kapliczkę poświęconą Najświętszej Maryi Pannie. Kapliczka pochodzi najprawdopodobniej z II połowy XIX wieku, a do lat 90tych XX wieku, była to kapliczka poświęcona św. Janowi Nepomucenowi, ale figurka została skradziona.2 Skręcając w lewo, dochodzimy do kościoła pw. Św. Stanisława Biskupa i Męczennika. W obejściu kościoła możemy zobaczyć kamienny krzyż z 1759 roku.3 Docierając do najniższego miejsca w okolicy, ponownie znajdujemy się przy Potoku Krzywa. Skręcając w lewo, w ulicę Potoczną, idziemy kawałek wzdłuż jego biegu, słuchając szmeru płynącej wody. Niestety, potok szybko odbija od drogi skręcając w tereny prywatne, a my wyciskamy pod górkę, aż do skrzyżowania z ulicą Mazańcowicką. Możemy stąd podziwiać szeroką panoramę okolicy: Beskid Śląski w tle, a bliżej Rudzicę, Ligotę i Zabrzeg. Wydawałoby się, że jesteśmy w najwyżej położonym miejscu Czechowic-Dziedzic, ale to nie prawda. Ten punkt osiągniemy dopiero za około 2 kilometry.

Przejeżdżamy skrzyżowanie na wprost, dalej ulicą Potoczną, która prowadzi do Górnego Lasu. Gdy asfalt się skończy jedziemy ok. 300-400 metrów leśną drogą o nieciekawej nawierzchni. Niby naturalne podłoże, niby utwardzone kamieniem, a na końcu wysypane płytkami ceramicznymi czy kaflami z pieca. Odbijamy w lewo w dróżkę, ciesząc oczy widokiem wiosennej zieleni. W tym miejscu ostrzeżenie dla jadących rowerem: docierając do dna doliny zsiadamy z niego), ponieważ kilka metrów dalej jest bardzo ostry zjazd i przewrócone drzewo (punkty orientacyjne to przewrócone drzewo po prawej stronie z wystającym korzeniem – patrz zdjęcie, a także gruba gałąź, przez którą musimy przejechać). Jak się dobrze domyślacie, znajdujemy się przy Potoku Krzywa, i to w miejscu, w którym trzeba przejść po przerzuconym konarze (z rowerem jest całkiem ciekawie). Znów wypychamy pod stromą górkę, z rowerem jest trochę gorzej, a za jakieś 50 metrów docieramy do ścieżki opisanej podczas wędrówki po Górnym Lesie. Skręcamy w lewo, dojeżdżamy do głównego leśnego traktu znów skręcamy w lewo. Docieramy do starej gajówki. Ulicą Do Gajówki docieramy do skrzyżowania, które jest… no właśnie – najwyżej położonym punktem Czechowic-Dziedzic: 312,2 m n.p.m. Patrząc na załączane mapy z wykresem wysokości, wygląda na to, że mój GPS w telefonie nie jest chyba wystarczająco dokładny, bo w tym miejscu pokazuje aż 341 m n.p.m. Jeśli dobrze rozejrzymy się wokoło, to zwały ziemi po budowie hal 7R mają wyższą wysokość niż ten punkt. My mieszkańcy zachodniej strony Osiedla Czechowice Górne, mamy jednak nadzieję, że kiedyś ten teren zostanie zrekultywowany.

Jesteśmy na ulicy Kopernika. Co ciekawe ulica ta jest drogą powiatową, ale nie łączy żadnych powiatów. Jej punkty końcowe to właśnie skrzyżowanie przy którym się znajdujemy: Kopernika / Do Gajówki / Myśliwska / Akacjowa, a z drugiej strony: Kopernika / Legionów / Łukasiewicza. Ulicą Kopernika zmierzamy w stronę centrum miasta, ku końcowi wycieczki. Możemy również poczekać na autobus PKM linii 3 lub 4 na pętli autobusowej albo domknąć kółeczko przechodząc jeszcze 500 metrów do przystanku Kopernika / Przełęczna, gdzie zaczęliśmy naszą przygodę. W połowie tego odcinka, mijając skrzyżowanie ulicą Cienistą, w ogrodzie posesji po lewej stronie znajduje się kamienna figura Serca Jezusowego ufundowana w latach 1952-53 przez W.Piesiura4. Tuż przed przystankiem Czechowice Kopernika / Przełęczna znajduje się kamienny krzyż z 1864 roku ufundowany przez rodzinę Borgłów.

1. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 150
2. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 150
3. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 151
4. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 150