Prusiec

06_01

Zdjęcie 1 z 23

Podczas kolejnej wycieczki proponuję zwiedzić Prusiec. Prusiec to w zasadzie część Czechowic Dolnych. Jest to nazwa doliny położonej między ulicą Podrajską i Wodną a DK1. Podobno w tej okolicy, w okresie wojny siedmioletniej w 1757 roku, doszło do bitwy między pruskimi i austriackimi wojskami i stąd pochodzi nazwa Prusiec. Jest to piękna okolica, prawdziwie wiejski zakątek.1

Wycieczkę o długości 6,5 kilometra przy bardzo zróżnicowanym ukształtowaniu terenu zaczynamy od Salonu BHP przy skrzyżowaniu ulic Mazańcowickiej, Starowiejskiej i Płaskiej. Jedziemy ulicą Płaską wzdłuż parkingu, dojeżdżamy do zakrętu w lewo i zjeżdżamy ostrym spadem. Ulica Płaska wcale nie jest taka płaska, jak wskazuje jej nazwa.

Teraz czeka nas niewielki podjazd i skręt w prawo, po którym docieramy do rozwidlenia dróg. Tabliczka sugeruje, że ulica Płaska skręca w lewo, co nie jest do końca prawdą, ponieważ ulica Płaska biegnie jednocześnie i w prawo, i w lewo. My wybieramy prawą odnogę, dojeżdżamy do pól i ostrego zakrętu w lewo, wjeżdżając w ulicę Smoczą (punkt charakterystyczny to wypukłe lustro drogowe). Jedziemy dalej jak prowadzi droga i docieramy do małego lasku, gdzie można zobaczyć ciekawostki: rozszczepiony buk i brzozę z ogromną naroślą na pniu. Dojeżdżając do ulicy Wodnej mijamy nie tak dawno wzniesioną figurę św. Ojca Pio.

Aby było ciekawiej skręcamy w prawo w ulicę Wodną i docieramy do polnej drogi pomiędzy posesjami (za budynkiem o numerze 96). Po drodze mijamy (na wysokości posesji numer 114) murowana kapliczkę Matki Boskiej Wspomożenia Wiernych z 1888 roku (do II wojny światowej drewnianą). Starą figurę skradziono w latach 90-tych XX wieku.2 Dróżką docieramy do wału na Wapienicy, którym zdążamy w kierunku nowego mostu. Teren ten nazywa się Podkępie. Przysiółek został zabrany Ligocie w 1950 roku i włączony do Czechowic Dziedzic. Rozpościera się między rzeką Wapienicą a ul. Wodną. Na południu graniczy z Podrajem, od którego oddziela go Staw Łączkowiec. Od wschodu graniczy z Brzezinami i Pruścem, a od zachodu z sołectwem Ligota.3

Przy moście odbijamy w lewo w ulicę Zajęczą poruszając się wzdłuż Potoku Krzywa. Jeszcze fragment drogi asfaltowej i docieramy do posesji numer 14. Po lewej stronie drogi, tuż przed betonowym słupem energetycznym znajduje się wejście do Lasu Raj – znamy go z wycieczki Jak w Raju. Wspinamy się pieszo lub z rowerem (gorsza sprawa) po ostrej skarpie. Dalej, wśród treli ptaków, szelestu łobuzujących wiewiórek i szumu drzew, jedziemy aż do leśnego, starego grobu, przy którym skręcamy w lewo. Piękna zieleń, oderwanie od cywilizacji, wąska, leśna ścieżka – po to właśnie tu przybyliśmy. Ciesząc się chwilą dojeżdżamy do dna doliny przy Stawie Łączkowiec. Uwaga, ostatni fragment zjazdu jest bardzo ostry – sugeruję zejść z roweru, a kawałek dalej teren jest rozmokły od przepływającego niewielkiego strumyka, więc należy uważać na to, gdzie stawia się stopy. Dochodzimy do znanej nam ścieżki z wycieczki Przez Podraj i zaczynamy spory podjazd przez las. W miejscu, w którym ulica Podrajska styka się z ulicą Starowiejską na granicy lasu i pól skręcamy w lewo. Mając po lewej las, a po prawej pole uprawne docieramy do skrzyżowania polnych dróg i odbijamy w prawo, wjeżdżając po chwili na asfalt. Z tego miejsca rozpościera się piękny widok na wschodnią część Czechowic-Dziedzic. Widać m.in. kościół pw. NMP Wspomożenia Wiernych czy tzw. Manhattan.

Powoli kończymy wycieczkę, ale jeszcze się spocimy. Szybki zjazd do doliny potoku musimy odpokutować wyciskaniem pod ostrą górkę, na której szczycie zamykamy kółeczko.

1. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 51-52
2. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 151
3. Czechowice-Dziedzice, Przewodnik po mieście i sołectwach, TPCzDz, Czechowice-Dziedzice 2009, str. 52